Lożisko kolesa - opravná sada pre Top výrobcovia
- Lożisko kolesa - opravná sada SKODA OCTAVIA
- VOLKSWAGEN GOLF
- VOLKSWAGEN PASSAT
- SKODA FABIA
- Lożisko kolesa - opravná sada BMW Rad 3
- FORD FOCUS
- AUDI A4
- OPEL ASTRA
- Lożisko kolesa - opravná sada AUDI A6
- FORD MONDEO
- BMW Rad 5
- SKODA SUPERB
- Lożisko kolesa - opravná sada RENAULT MEGANE
- KIA CEE'D
- HONDA CIVIC
- PEUGEOT 307
- Lożisko kolesa - opravná sada VOLKSWAGEN TOURAN
- CITROЁN C4
- KIA SPORTAGE
- SEAT LEON

Náboj kolesa
(7470 produktov)
Tyč/vzpera stabilizátora
(10000 produktov)
Rameno zavesenia kolies
(10000 produktov)
Ulożenie priečneho stabilizátora
(10000 produktov)
Zvislý/nosný čap
(10000 produktov)
Olej do manuálnej prevodovky
(822 produktov)Lożisko kolesa - opravná sada poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Vysoký výkon pri kritickom bode: ložisko kolesa
Ložisko kolesa je dôležitý spojovací bod medzi kolesom a systémom pohonu. Zaručuje, že koleso rotuje čo najvoľnejšie. Poškodené ložisko kolesa spôsobuje špecifický hluk, ktorý sa časom zväčšuje. Výmena nie je jednoduchá, ale môžete ju vykonať doma v garáži, avšak so správnymi nástrojmi. Oprava tejto súčiastky si vyžaduje použitie veľkej sily.
Konštrukcia ložiska kolesa
Ložisko kolesa slúži na to, aby koleso mohlo stále rotovať s čo najmenším odporom. Valivý odpor totiž generuje trenie a teplo, čo vedie k rýchlejšiemu opotrebeniu a vyššej spotrebe paliva. Ložiská kolies sú preto obvykle veľké guľôčkové ložiská uložené v dvoch radoch. Ložisko kolesa má stále mazanie. Na kolesách bez pohonu je mazadlo držané na svojom mieste pomocou namazaného uzáveru. Na hnaných kolesách, obvykle na predných kolesách, je mazadlo pre ložisko kolesa uložené v gumovom puzdre.
Umiestnenie ložiska kolesa
Ložisko kolesa sa môže nachádzať na viacerých miestach. Na hnanej prednej náprave je ložisko kolesa uložené za puzdrom nápravy v kolese. Na zadnej náprave je ložisko kolesa často inštalované v bubnovej brzde. Vo všetkých prípadoch je potrebné rozobrať náboj kolesa, aby ste sa dostali k ložisku kolesa.
Výmena ložiska kolesa
Čap kolesa je zafixovaná na náprave pomocou pevnej skrutky, na ktorej odskrutkovanie je potrebný pneumatický skrutkovač s dlhou pákou. Ak je skrutka a zádržný krúžok (ak tam je) uvoľnený, náboj je možné odstrániť. Toto bola tá ľahšia časť. Najväčšou výzvou je vybratie ložiska kolesa z náboja a zatlačenie nového ložiska. Na to sa používa špeciálne náradie: hydropneumatický lis.
Bez lisu výmenu neurobíte
Vybitie ložiska kolesa z náboja pomocou kladiva a dláta je veľmi zlý nápad, pretože výsledkom je poškodenie. Zatlačenie nového ložiska kolesa bez použitia lisu nie je možné. Vybratie a inštalácia nových ložísk sa musí vykonať v servise a ani to nestojí veľa peňazí. V servise vám na tento úkon ani na ložisko neposkytnú záruku pokiaľ si danú súčiastku nekúpite priamo u nich.
Dajte si pozor na smer montáže pri zatlačovaní nových ložísk. Okrem toho je tiež potrebné aplikovať správny krútiaci moment pri montáži kolies. Príliš veľká sila môže rovnako poškodiť tieto súčiastky, ako aj aplikácia príliš malej sily.
Čo spôsobuje poškodenie ložiska kolesa?
Ložisko kolesa je pod stálou záťažou. Otočí sa niekoľko miliónkrát pod rôznymi záťažovými situáciami a musí znášať niekoľko ton váhy. Preto je ložisko kolesa opotrebiteľná súčiastka. Agresívna jazda urýchľuje proces starnutia viac ako pokojná jazda. Okrem prirodzeného starnutia je častou príčinou opotrebenia ložiska kolesa aj poškodenie puzdra nápravy. Keď vyteká mazadlo, ložisko kolesa nebude dostávať potrebnú dávku mazadla. Do systému vnikne slaná voda alebo špina, čím sa zrýchli proces starnutia ložiska.
Záleží iba na kvalite
Výmena ložiska kolesa je ťažká práca, ktorá si vyžaduje použitie špeciálnych nástrojov. Iba veľmi kvalitné a značkové súčiastky vydržia tieto sily, a to dlhodobo. Preto by ste nikdy nemali šetriť na ložiskách kolies. Aj keď značkové produkty stoja o niečo viac, prejaví sa u nich omnoho dlhší interval výmeny, ako pri lacných produktoch neznámeho pôvodu.