Alternátor pre tvoje auto
Alternátor pre Top výrobcovia
- Alternátor SKODA OCTAVIA
- Alternátor VOLKSWAGEN GOLF
- Alternátor VOLKSWAGEN PASSAT
- BMW Rad 3
- Alternátor BMW Rad 5
- Alternátor AUDI A6
- Alternátor SKODA FABIA
- AUDI A4
- Alternátor FORD FOCUS
- Alternátor SKODA SUPERB
- Alternátor OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Alternátor RENAULT MEGANE
- Alternátor MERCEDES-BENZ Trieda E
- Alternátor HONDA CIVIC
- KIA CEE'D
- Alternátor SEAT LEON
- Alternátor MERCEDES-BENZ Trieda C
- Alternátor JEEP GRAND CHEROKEE
- MAZDA 6
Alternátor poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Dynamo alebo alternátor generuje elektrickú energiu potrebnú pre auto. Až donedávna bolo v aute len málo elektrického zariadenia: svetlá, zapaľovanie, štartér, klaksón a rádio boli jedinými zariadeniami, ktoré potrebovali elektrinu. Dnes je to celkom inak. Zvýšený dopyt viedol k zmenám v režime alternátora.
Konštrukcia alternátora
Alternátor sa skladá z týchto súčiastok:
- rotor
- stator
- kryt
- klzný krúžok
- ložisko
- pohonný prvok
Rotor je rotačný hriadeľ s tromi alebo štyrmi cievkami. Je poháňaný remeňovou kladkou v rámci statora, a skladá sa z medených cievok. Tieto komponenty vytvárajú magnetické polia. Tieto súperiace polia vytvárajú elektrickú energiu, ktorá sa tvorí v rotore a prenáša sa na medený krúžok.
Proti nemu sa trú dva karbónové kolíky, ktoré na seba viažu elektróny. Karbónové kolíky, alebo uhlíkové kefy, prenášajú elektrinu k diódam, kde sa elektrina stáva dostupnou pre elektrickú sieť auta. Cez dva káble je elektrina prenášaná do celého auta.
Poškodenia alternátora
Najviac sa v rámci alternátora opotrebovávajú uhlíkové kefy. Tie sú zafixované jednou skrutkou. Uhlíkové kefy je možné veľmi ľahko vymeniť a sú aj veľmi lacné. Opotrebované uhlíkové kefy spozorujete podľa toho, že alternátor nebude pracovať správne. Opotrebovať sa môže aj medený krúžok, ktorý sa stále trie o uhlíkové kefy. Výmena tejto súčiastky je o niečo komplikovanejšia.
Ložiská sú tiež súčiastky alternátora, ktoré sa zvyknú opotrebovať. Môže to viesť až k rachoteniu. Ložiská je možné vymeniť, ale je to veľmi náročný proces a väčšinou sa to neoplatí.
Ak sa prepáli cievka statora alebo rotora, alternátor nie je možné opraviť a je potrebné ho vymeniť.
Upravené požiadavky
V minulosti tvoril alternátor napätie iba 6 voltov. Potom sa vyrábali 12V alternátory, ktoré boli štandardom pre rodinné autá. Moderné a pohodlné autá majú dnes omnoho väčší odber, ako napríklad:
- snímače
- vyhrievanie sedadla
- vyhrievanie volantu
- vyhrievanie spätných zrkadiel
- navigácia
- systém zábavy
a mnoho iných. Alternátory dnes musia tvoriť vyššie napätie. Dnes je to 14.4 V, čo je novým štandardom a trend pokračuje.
Konštrukčné zmeny
Zvýšené nároky nebudú dostatočne splnené pri inštalácii väčšieho alternátora, a zbytočne by to zvýšilo cenu a váhu auta. Namiesto toho je dostupný alternátor vyrobený tak, aby pracoval rýchlejšie. Vedie to ale k väčšiemu opotrebeniu ložísk. Preto dnešné alternátory už nie sú poháňané klinovými remeňmi. Štandardný pohon dnešných alternátorov sa skladá z:
- plochých remeňov
- voľnobežka alternátora
- napínača remeňa
Ozubenie voľnobežky alternátora umožňuje hriadeľu alternátora akcelerovať iba v jednom smere. V prípade zmeny záťaže môže pokračovať vo svojej práci. Jeho spomaleniu sa zabráni a ložiská sú tak ochránené. Vďaka tomu sú moderné alternátory rovnako odolné aj napriek zvýšeným nárokom a zvýšenému výkonu.
Životnosť alternátora
Pri limite 100.000 km alternátor pomaly stráca svoj výkon. Často sa alternátory opravujú pri prvých príznakoch únavy výmenou uhlíkových kief. Ak zlyhá ložisko alebo klzné krúžky, oprava bude omnoho drahšia, než nákup nového alternátora.
Cena nového alternátora
Cena nového alternátora od značkového výrobcu začína asi na sume 150 EUR. Lacnejšie alternátory majú obvykle kratšiu životnosť. Nový alternátor má nové uhlíkové kefy, nové diódy a tiež novú voľnobežku alternátora, vďaka čomu vyriešite problémy v tejto oblasti iba niekoľkými krokmi. V tomto prípade teda nie je potrebná náročná demontáž a oprava starého alternátora.