Brzdové kotúče pre tvoje auto
Kotúčové brzdy pre Top výrobcovia
- Kotúče SKODA OCTAVIA
- Kotúče VOLKSWAGEN GOLF
- Brzdový kotúč VOLKSWAGEN PASSAT
- BMW Rad 3
- Kotúče BMW Rad 5
- Kotúče AUDI A6
- Brzdový kotúč SKODA FABIA
- AUDI A4
- Kotúče FORD FOCUS
- Kotúče SKODA SUPERB
- Brzdový kotúč OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Kotúče RENAULT MEGANE
- Kotúče MERCEDES-BENZ Trieda E
- Brzdový kotúč HONDA CIVIC
- KIA CEE'D
- Kotúče SEAT LEON
- Kotúče MERCEDES-BENZ Trieda C
- Brzdový kotúč JEEP GRAND CHEROKEE
- MAZDA 6
Brzdové kotúče poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Kvalita brzdových kotúčov sa rovná bezpečnej jazde
Okrem brzdových platničiek sú brzdové kotúče najdôležitejšou časťou prvkov bezpečnosti v aute. Dôležitejšia, ako schopnosť auta jazdiť, je jeho schopnosť brzdiť. Vysokovýkonné brzdové kotúče sú lacné a výrazne prispievajú k bezpečnosti auta.
Jednoduchá konštrukcia
Brzdový kotúč je komponent z liateho kovu – najčastejšie okrúhly disk z ocele. V strede má otvor umožňujúci fixáciu na náboj kolesa. Brzdové kotúče sa obvykle fixujú pomocou štyroch skrutiek. Vysokovýkonné brzdové kotúče majú až 5 otvorov na skrutky. Brzdové kotúče s tromi otvormi pre skrutky sa používali pre niektoré francúzske autá, ale dnes sa nepoužívajú.
Brzdový kotúč je súčiastka z jedného kusu, i keď existujú aj iné konštrukcie. Okrem jednoduchých kotúčov pre kompaktné autá alebo autá s nižším výkonom existujú aj vysokovýkonné duálne kotúče s vnútornou ventiláciou. Medzi vnútorným a vonkajším kotúčom sú vzduchové kanáliky, ktoré systému dodávajú vzduch počas jazdy a zabraňujú tak prehrievaniu pri brzdení vo vysokých rýchlostiach. Vnútorne ventilované brzdové kotúče sú omnoho drahšie, než bežné brzdové kotúče bez ventilácie.
Stále opotrebenie
Brzdové kotúče sú vyrábané ako opotrebiteľné súčiastky, ale nie je to len trik výrobcu pre zarobenie peňazí, ale je to potrebné v rámci bezpečnosti. Brzdové kotúče absorbujú trecie sily vplyvom tlaku na brzdové platničky oproti kotúču, kvôli čomu sa pri nich tvorí teplo. Príliš tvrdý a odolný brzdový kotúč by mal iba za následok veľmi rýchle opotrebenie brzdových platničiek.
Pomer výmeny brzdových platničiek a brzdových kotúčov je 2:1 – teda brzdové kotúče je potrebné vymeniť pri každej druhej výmene brzdových platničiek. Výrobcovia brzdových kotúčov uvádzajú aj minimálnu povolenú hrúbku. Zvyšná hrúbka brzdového kotúča je jediným dôležitým prvkom v rámci indikácie potreby výmeny.
Kontrola brzdových kotúčov
Pri každej výmene brzdových platničiek je potrebné dôkladne skontrolovať brzdové kotúče. Dôležité sú tieto body:
- farba
- praskliny
- drážky a zárezy
- zvyšná hrúbka
Prílišné prehrievanie spôsobuje tvorbu modrastého odtieňa na oceli. Oceľ tvrdne a stráca svoju flexibilitu. Modré brzdové kotúče sú spálené a potrebujú výmenu.
Pri prasklinách sa nerobia žiadne kompromisy. Aj najmenšia prasklina je indikáciou potreby výmeny. Sily pôsobiace na brzdový kotúč sú príliš veľké a preto netreba nič riskovať. Malá prasklina sa zmení na veľkú, kvôli čomu časom praskne celý kotúč.
Drážky alebo zárezy sú relatívne bežné na brzdových kotúčoch. Spôsobujú nepravidelné obrusovanie brzdových platničiek. Drážky by ale nemali byť príliš hlboké. Škodia brzdovým platničkám a majú negatívny vplyv na celkový brzdný výkon.
Povolená minimálna hrúbka je uvedená na obale brzdového kotúča. Ak sa táto hrúbka ešte celkom nedosiahla, kotúče môžete vymeniť aj predtým. Bezpečnosť je prvoradá.
Brúsenie brzdových kotúčov?
Brúsenie brzdových kotúčov bolo štandardným riešením v rámci vyhladenia povrchu kotúčov. Avšak dnes sa takéto množstvo práce neoplatí v porovnaní s cenou za nové brzdové kotúče. Brzdový kotúč sa musí aj tak rozobrať, a inštalácia nového je lepším riešením. Použitie brúsky odborníkom je omnoho drahšie, ako jednoduchá výmena.
Výmena brzdových kotúčov
Výmena brzdových kotúčov môže byť jednoduchá. Kotúč sa vymieňa spolu s brzdovými platničkami. Je zafixovaný na náboji kolesa alebo na kryte ložiska kolesa pomocou centrálnej skrutky a štyroch prídavných skrutiek. Skrutky sa uvoľnia, starý kotúč sa vyberie von a na jeho miesto sa uloží nový brzdový kotúč. Pri upevňovaní skrutiek je potrebné použiť predpísaný krútiaci moment!
Kvalita na prvom mieste!
Brzdové kotúče, aj tie od Bosch, ATE a iných značkových výrobcov, sú tak lacné, že nákup ešte lacnejších produktov predstavuje riziko. V prípade minutia niekoľkých eur navyše môžete výrazne prispieť k bezpečnosti a zodpovednosti na cestách.