Sada brzdových čeľustí pre tvoje auto

Sada brzdových čeľustí pre Top výrobcovia
- Sada brzdových čeľustí SKODA OCTAVIA
- Sada brzdových čeľustí VOLKSWAGEN GOLF
- Sada brzdových čeľustí BMW Rad 3
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Sada brzdových čeľustí SKODA FABIA
- Sada brzdových čeľustí AUDI A4
- Sada brzdových čeľustí BMW Rad 5
- AUDI A6
- Sada brzdových čeľustí FORD FOCUS
- Sada brzdových čeľustí OPEL ASTRA
- Sada brzdových čeľustí SKODA SUPERB
- FORD MONDEO
- Sada brzdových čeľustí KIA CEE'D
- Sada brzdových čeľustí RENAULT MEGANE
- Sada brzdových čeľustí SEAT LEON
- KIA SPORTAGE
- Sada brzdových čeľustí HYUNDAI i30
- Sada brzdových čeľustí HONDA CIVIC
- Sada brzdových čeľustí VOLKSWAGEN TOURAN
- MERCEDES-BENZ Trieda E
Sada brzdových čeľustí poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Bezpečné brzdenie s bubnovou brzdou: brzdové čeľuste
V bubnových brzdách brzdové čeľuste podporujú brzdové obloženie pomocou ich trecieho povrchu. Často ich nájdeme na zadnej náprave kompaktných áut a áut strednej triedy, a tiež sú veľmi dôležitým prvkom v rámci parkovacej brzdy.
Veľká výhoda áut minulosti
Až do šesťdesiatych rokov boli bubnové brzdy inštalované na autách v štandarde. Technicky boli veľmi jednoduché a spoľahlivé. Okrem toho mali uzatvorenú konštrukciu, ktorá ich chránila pred znečistením a vlhkosťou. So zvyšovaním výkonu motorov sa bubnové brzdy pomaly prestali používať a dosiahli svoj technický limit: ich konštrukcia s trecím povrchom pracujúca v uzatvorenom kryte, robila bubnovú brzdu veľmi náchylnú na konkrétny problém: prehrievanie.
Teplo z trenia nebolo možné ventilovať z uzatvoreného bubna, na rozdiel od otvorenej konštrukcie kotúčovej brzdy. V šesťdesiatych rokoch bola jazda dolu kopcom s plne naloženým autom veľkým rizikom. Preto boli lacné bubnové brzdy postupne zakázané pre zadnú nápravu. Keďže na zadné kolesá je uvádzaných iba 30% z celkovej brzdnej sily, poškodenia v tejto oblasti neboli kritické a ani pravdepodobné.
Brzdové čeľuste – komponent bubnovej brzdy
Brzdové čeľuste sú polo okrúhle komponenty vyrobené z liatej mosadze. Na jednej strane sú vybavené brzdovým obložením. Obvykle sú upevnené nitmi, lepidlom alebo zaskrutkovaním, vďaka čomu je možné použiť brzdové čeľuste aplikovaním nového obloženia. Oplatí sa to ale len v prípade, že pre vaše auto je problém zohnať nové súčiastky. Pre bežné autá z veľkých sérií dostanete potrebné čeľuste veľmi lacno v každom špecializovanom obchode.
Opotrebenie brzdovej čeľuste
Opotrebovaná brzdová čeľusť sa prejaví pomocou škrípavého zvuku. Tento zvuk nikdy neignorujte, pretože inak by sa mohol poškodiť aj samotný bubon. Okrem toho sa zníži celkový brzdný výkon auta až o 20-30%.
Výmena brzdových čeľustí
Pre výmenu brzdových čeľustí je potrebné odmontovať zadné koleso, otvoriť bubnovú brzdu a rozobrať vnútorný mechanizmus. Brzdové čeľuste sa vždy predávajú ako opravný set. Vymieňa sa aj rozdeľovací kolík a pružina. Rovnako máte pri tejto príležitosti skvelú možnosť na vyčistenie a preskúmanie celej bubnovej brzdy. Platí to hlavne pre brzdový valec.
Ak z neho uniká olej alebo ak vidíte praskliny na gumovom puzdre, komponent bude potrebné vymeniť. Brzdový systém je po výmene brzdového valca potrebné vypustiť. Predtým skontrolujte aj kvalitu brzdovej kvapaliny pomocou testovacieho pásika. Vo všeobecnosti by ste na údržbe nikdy nemali šetriť a opravu je vždy potrebné vykonať kompletne.
Brzdové čeľuste v parkovacej brzde
Stále viac áut má dnes na zadnej náprave kotúčové brzdy, a preto výrobcovia inštalujú dvojité systémy: brzdy na zadnej náprave sa často vyrábajú ako hybridné systémy. Pre jazdu sa aplikuje externe uložený brzdový kotúč. Prídavná bubnová brzda funguje ako parkovacia brzda. Za účelom ušetrenia miesta a nákladov je bubnová brzda integrovaná do kotúčovej brzdy, ak je to možné. Na druhú stranu, pri výmene kotúčovej brzdy je potrebné zároveň vymeniť aj bubnovú brzdu.
V tomto prípade sa brzdové čeľuste opotrebovávajú omnoho pomalšie, pretože sa používajú výhradne pre účely parkovacej brzdy. Bežné škrípavé opotrebenie sa tu teda nevyskytuje, vďaka čomu bubnová brzda vydrží dlhšie, ako v minulosti. V prípade výmeny brzdového kotúča s integrovanou bubnovou brzdou je potrebné túto brzdu aspoň dobre skontrolovať a vyčistiť. Najmä rozdeľovací kolík a spätná pružina sú náchylné na koróziu a preto by mali byť vždy čisté a nepoškodené.
Výmena brzdových čeľustí v parkovacej brzde si z dôvodu bezpečnosti vyžaduje aj výmenu lanka parkovacej brzdy. Brzdový systém sa vždy opotrebováva rovnomerne. Preto sa určite oplatí minúť 15 EUR pre vašu bezpečnosť a na prevenciu každého rizika.
Cena setu brzdových čeľustí
Ceny setu brzdových čeľustí od značkových výrobcov začínajú na sume asi 30 EUR za pár.