Koncový tlmič výfuku pre tvoje auto

Zadný tlmič výfuku pre Top výrobcovia
- Koncový tlmič výfuku SKODA OCTAVIA
- Koncový tlmič výfuku VOLKSWAGEN GOLF
- Zadný tlmič výfuku BMW Rad 3
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Koncový tlmič výfuku SKODA FABIA
- Koncový tlmič výfuku AUDI A4
- Zadný tlmič výfuku BMW Rad 5
- AUDI A6
- Koncový tlmič výfuku FORD FOCUS
- Koncový tlmič výfuku OPEL ASTRA
- Zadný tlmič výfuku SKODA SUPERB
- FORD MONDEO
- Koncový tlmič výfuku KIA CEE'D
- Koncový tlmič výfuku RENAULT MEGANE
- Zadný tlmič výfuku SEAT LEON
- KIA SPORTAGE
- Koncový tlmič výfuku HYUNDAI i30
- Koncový tlmič výfuku HONDA CIVIC
- Zadný tlmič výfuku VOLKSWAGEN TOURAN
- MERCEDES-BENZ Trieda E
Koncový tlmič výfuku poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Koncový tlmič výfuku je technický komponent na konci výfukového systému. Jeho úlohou je obmedzenie hluku, ktorý prichádza z motora. Funkčný koncový tlmič výfuku zabezpečí tichú jazdu, čo je dobou vecou pre vodiča aj pre okolie.
Motory sú hlučnejšie, než si myslíte
Ak neviete, aký hlučný je motor, skúste odpojiť flexibilnú rúrku. Hluk čo i len malého jednolitrového motora s výkonom 40 hp je ohromný. Je tak hlasný, že na tento experiment si radšej vyberte nejaké odľahlé miesto, aby ste neotravovali susedov. Príčinou je samotná operácia motora: palivová zmes sa zmení na plyn a zapáli sa pomocou iskry.
Explózia vytlačí piest hlboko do motora, pohne sa kľukový hriadeľ a všetky ostatné pohyblivé časti auta. Priemerný motor beží pri 1000 – 5000 ot./min. Podľa veľkosti motora sú to 2 – 4 explózie za jednu otáčku, čo robí 20.000 explózií za minútu. Ak by bol tento hluk vypúšťaný do okolia bez filtrácie, nepočuli by ste ani slovo.
Jednoduchý princíp, lacný náhradný diel
Koncový tlmič výfuku konvertuje hluk na mechanické vlny. Technicky je koncový tlmič výfuku veľmi jednoduchý: je to kovový box s dvomi pripojenými rúrkami. Rúrky sú uložené naprieč pod uhlom a čiastočne sa prekrývajú. Výfukové plyny so zvukom – nič viac ako len stlačený vzduch – prúdia z jednej strany do kovového boxu. Plyn môže prúdiť späť do druhej rúrky.
Odtiaľ uniká von. Zvuk ale nemôže prúdiť späť. Hybná sila stlačeného vzduchu spôsobuje, že kovové prvky vibrujú – a to je všetko. Vibrácie sa absorbujú dlhými pevnými gumami vo výfukovom systéme. Nič z toho sa nedostane ku karosérii auta.
Cena za koncový tlmič výfuku
Výrobcovia auta majú na výber: buď vyrobia výfukové systémy s predĺženou životnosťou ale budú naďalej vyrábať tieto namáhané súčiastky ako opotrebiteľné diely. Alternatívu môžeme vidieť v liatej nehrdzavejúcej oceli. Avšak materiál je drahý a spracovanie je príliš sofistikované, preto by bežná inštalácia koncového tlmiča z nehrdzavejúcej ocele stála na každom aute minimálne 1000 EUR. Preto sú tieto súčiastky vyrábané z jednoduchého kovu a predávané za cenu 30 EUR.
Opotrebenie koncového tlmiča výfuku
Koncový tlmič výfuku je pod stálou námahou a musí znášať prudké teplotné rozdiely. Výfukové plyny reagujú extrémne agresívne pri styku s vodou. Prieniku vody do tlmiča sa nedá zabrániť: čím je vzduch studenší, tým viac vlhkosti sa nahromadí v koncovom tlmiči výfuku. To vysvetľuje, prečo ráno v zime vychádzajú z výfuku biele výfukové plyny.
Najmä v zime je koncový tlmič výfuku pod veľkou námahou – silné prechody medzi teplom a chladom, vonkajšia erózia a vnútorné vplyvy sadzí a vody spôsobujú, že na tlmiči sa objavuje hrdza.
Poškodenia koncového tlmiča výfuku
Poškodený koncový tlmič výfuku nie je možné ignorovať: auto bude omnoho hlučnejšie. Keďže je vyrobený z veľmi tenkého kovu za účelom zníženia váhy, oprava metódou zvárania sa väčšinou neoplatí. Zvarené kusy plechu na hrdzavom tlmiči výfuku nebudú držať dlho. Iba odďaľujete opravu alebo výmenu o niekoľko dní predtým, než sa objaví ďalšie poškodenie. Výmena je jednoduchšia, lacnejšia, a odolnejšia.