Lambda sonda pre tvoje auto
Lambda sonda pre Top výrobcovia
- Lambda sonda SKODA OCTAVIA
- Lambda sonda VOLKSWAGEN GOLF
- Lambda sonda BMW Rad 3
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Lambda sonda SKODA FABIA
- Lambda sonda AUDI A4
- Lambda sonda BMW Rad 5
- AUDI A6
- Lambda sonda FORD FOCUS
- Lambda sonda OPEL ASTRA
- Lambda sonda SKODA SUPERB
- FORD MONDEO
- Lambda sonda KIA CEE'D
- Lambda sonda RENAULT MEGANE
- Lambda sonda SEAT LEON
- KIA SPORTAGE
- Lambda sonda HYUNDAI i30
- Lambda sonda HONDA CIVIC
- Lambda sonda VOLKSWAGEN TOURAN
- MERCEDES-BENZ Trieda E
Lambda sonda poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Malý komponent, obrovský vplyv
Lambda sonda, alebo inak nazývaná aj kyslíkový senzor, nie je veľký komponent a v rámci výkonu a účinnosti motora zohráva veľmi dôležitú úlohu, pretože iba pri zmeraní správnych hodnôt sa bude správne tvoriť zmes paliva a vzduchu. Ignorovaním poškodenia nielenže budete ničiť životné prostredie, čo je trestným činom, pretože výfukové plyny a emisie už dávno nebudú v povolených normách, ale sťažíte tým aj podmienky práce pre motor a zvýši sa spotreba paliva, pretože motor bude mať omnoho väčšiu spotrebu.
Prehľad faktov o lambda sonde:
Kde je uložený kyslíkový senzor?
- Lambda sonda alebo kyslíkový senzor je uložený vo svorke na podvozku auta, priamo pred katalyzátorom. Snímač môže byť uložený aj za katalyzátorom – v tom prípade je to diagnostický senzor. V niektorých autách sa používa aj určitý druh krytu, ale obvykle je sonda bez krytu a ľahko ju uvidíte.
Ako funguje?
- Snímač je uložený priamo v prúde výfukových plynov, ktoré sú prevádzané cez zirkónovú membránu a tzv. „Nernstovu bunku“ (pomenovaná po Waltherovi Nernstovi). Množstvo molekúl kyslíka sa porovná s aktuálnym vzduchom z prostredia, aby sa určilo množstvo vzduchu potrebné na spálenie paliva. Táto hodnota sa nazýva „lambda hodnota“.
Čo sa stane v prípade poškodenia?
- Stúpne spotreba paliva a zhorší sa výkon auta.
- Najskôr nebadane, a postupne bude spotreba vyššia a vyššia.
- Motor z času na čas zhasne alebo sa bude zadrhávať.
- Ak proporcie hodnôt nebudú v poriadku, rozsvieti sa indikátor „kontrola motora“.
- V extrémnych prípadoch motor zastaví alebo ho bude možné naštartovať len s ťažkosťami.
Možné príčiny
- Väčšina kyslíkových senzorov časom zlyhá vplyvom prirodzeného starnutia materiálov. Častice zapchajú membránu a Nernstovu bunku a vtedy zlyhajú aj všetky merania.
- Mechanické zaťaženie môže zničiť lambda sondu ak autom jazdíte na veľmi nerovných cestách.
- Elektrické poškodenie a skrat na poškodenom kábli môže úplne zničiť snímač.
Treba zájsť do servisu alebo si lambda sondu môžem vymeniť aj sám?
- U starších áut z prvého desaťročia od roku 2000 môžete lambda sondu vymeniť aj sami. Potrebujete na to zdvihák alebo rampu.
- V moderných autách budete potrebovať špeciálny spoj v tvare krúžku alebo lanko, ktoré je potrebné zrezať a pri montáži opätovne zapojiť.
- Po inštalácii je potrebné navštíviť servis, aby sa vymazala poškodená pamäť a aby sa nastavil a spustil správne pracujúci softvér.
Pokračovanie v jazde s poškodenou lambda sondou
Ak budete ignorovať príznaky poškodenia (čo je náročné) a budete jazdiť s poškodenou lambda sondou, na najbližšej STK vás bude čakať nemilé prekvapenie, pretože vaše auto nebude spĺňať potrebné normy v rámci výfukových plynov a emisií. Ak vám dokážu zanedbanie tejto skutočnosti, môžu vám dať aj pokutu.
Rozdiely medzi náhradnými súčiastkami
Dnes sú na trhu výrobcami ponúkané dve hlavné verzie:
-
- Bežná (zirkónová) lambda sonda, ktorá využíva elektrické napätie na meranie zostávajúceho kyslíka. Sonda potrebuje prevádzkovú teplotu asi 350°C. Jej meracie spektrum je ale malé a nie je vhodné pre všetky motory.
- Širokopásmový snímač v modernej verzii lambda sondy. Jeho meracie spektrum je širšie a snímač je vhodný pre benzínové, dieselové i plynové motory. Moderné autá dnes majú niekoľko týchto senzorov (meranie rozdielov).
Oba druhy sond môžu mať tvar prstov alebo to môžu byť rovinné, dvojrozmerné sondy. Prvý typ je robustnejší, pretože jej kryt má väčšinou ochrannú rúrku, ktorá chráni snímač pred zvyškami spaľovania a kondenzáciou vlhkosti. Druhý typ sa zahreje rýchlejšie, ale je menej robustný.
Akú cenu môžete očakávať?
Ako vodič neviete ovplyvniť životnosť lambda sondy a musíte sa riadiť podľa špecifikácií výrobcu. Pri lacných produktoch je životnosť asi 160 000 km a pri drahších, kvalitných produktoch je to asi 250 000 km. Cenové spektrum je široké a začína sa na cene 50 EUR až po 100 EUR.
Pri výbere kvalitného produktu zaručíte výrazné zníženie výfukových hodnôt a zníženie spotreby paliva. Ak si myslíte, že cena je príliš vysoká, pozrite sa do nášho obchodu. U nás nájdete všetky druhy lambda sond za veľmi nízke ceny – nižšie, než aké sú odporúčania všetkých výrobcov.
















































