Horné uloženie tlmiča pre tvoje auto
Ložisko tlmiča pre Top výrobcovia
- Lożisko prużnej vzpery SKODA OCTAVIA
- Lożisko prużnej vzpery VOLKSWAGEN GOLF
- Uloženie tlmiča VOLKSWAGEN PASSAT
- BMW Rad 3
- Lożisko prużnej vzpery BMW Rad 5
- Lożisko prużnej vzpery AUDI A6
- Uloženie tlmiča SKODA FABIA
- AUDI A4
- Lożisko prużnej vzpery FORD FOCUS
- Lożisko prużnej vzpery SKODA SUPERB
- Uloženie tlmiča OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Lożisko prużnej vzpery RENAULT MEGANE
- Lożisko prużnej vzpery MERCEDES-BENZ Trieda E
- Uloženie tlmiča HONDA CIVIC
- KIA CEE'D
- Lożisko prużnej vzpery SEAT LEON
- Lożisko prużnej vzpery MERCEDES-BENZ Trieda C
- Uloženie tlmiča JEEP GRAND CHEROKEE
- MAZDA 6
Horné uloženie tlmiča poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Ložisko vzpery spája vzperu zavesenia kolies s karosériou, tlmí vibrácie tlmičov a umožňuje predným vzperám točiť sa v rámci pohybov riadenia. Predné ložiská vzpier sú vybavené valcovým ložiskom v ich strede. Zadné ložiská vzpier nerotujú, pretože zadná náprava je pevná a neriadi sa. Pre rozlíšenie sa zadné ložiská vzpier nazývajú ako podporné ložiská.
Podstata ložiska vzpery
Autá sú stavané tak, aby sa používali bezpečne a pohodlne v rámci určitých parametrov. Vodič si často neuvedomuje, aké silné sily pôsobia na auto. Ak by ložiská vzpier neboli spojené s karosériou auta pomocou tlmiacich prvkov, tieto sily by mali veľmi veľký vplyv na oplechovanie. Aby sa zabránilo poškodeniu vzpery tlmičov, spojovacie body musia mať veľmi silnú konštrukciu, ktorá zvyšuje váhu auta. Ideálny riešením je v tomto ohľade flexibilné a elastické spojenie vzpery a karosérie auta.
Konštrukcia ložiska vzpery
Ložisko vzpery je polo-elastický modul z gumy a plastu. Je zosilnený vnútorným oceľovým krúžkom. Predné ložiská vzpier majú integrované valcové ložisko, ktoré chýba v zadných vzperách ložísk.
Opotrebenie ložiska vzpery
Ložiská vzpier absorbujú vibrácie zo vzpier. Pri každom náraze a výmole sa na malý gumový tlmiaci prvok uvádza niekoľkotonová sila. Časom sa elasticita ložiska stratí. Spojenie medzi vzperou a karosériou ďalej nebude optimálne a bude tvoriť odpor. Môže to spôsobiť niekoľko vecí:
- auto bude hlučné, najmä na nerovnej ceste
- pneumatiky sa opotrebujú na jednej strane
- auto nebude držať svoju trajektóriu.
Na uistenie sa, že ložisko vzpery je poškodené, je potrebné auto umiestniť na rampu. Následne vzperou ručne zatraste. Ak je možné pohnúť ňou tam a späť, ložisko vzpery je určite opotrebované.
Životnosť a výmena ložiska vzpery
Životnosť ložiska vzpery je asi 100 000 km pri bežnom štýle jazdy.
Výmena ložiska vzpery si vyžaduje rozobratie vzpery zavesenia kolies, čo je možné vykonať len za pomoci špeciálnych nástrojov a kompresora pružín. Každý pokus o demontáž ložiska vzpery bez použitia kompresora pružín môže byť smrteľne nebezpečný! Životnosť tlmičov je približne rovnaká ako životnosť ložísk vzpier. Preto je vhodné vymeniť všetky komponenty zavesenia kolies pri výmene ložísk vzpier. Takto zabezpečíte perfektný stav celého zavesenia kolies na ďalších 100 000 km.
Ďalšie rozumné opatrenia pri výmene ložiska vzpery
Rozobratie ložiska vzpery je veľmi veľká oprava, ktorá nie je náročná, ale vyžaduje si mnoho práce. Pri rozoberaní je vhodné pozrieť sa aj na stav ostatných súčiastok, či nie sú opotrebené, napríklad:
- puzdrá nápravy
- puzdrá hriadeľa riadenia
- guľové čapy
- brzdové kotúče a platničky
- ložisko kolesa
Bolo by otravné začať s novou opravou krátko po výmene ložiska vzpery iba preto, že sa pokazilo niečo ďalšie. V rámci nízkych cien náhradných dielov môžete v rámci výmeny ložísk vzpier vymeniť aj ostatné opotrebené prvky.
Cena ložiska vzpery
Ložisko vzpery je veľmi lacné. Pre prednú nápravu stojí asi len 15 až 30 eur. Pre menšie a ľahšie autá je ložisko vzpery ešte lacnejšie. Pre ťažšie a rýchlejšie autá sa vyžadujú stabilnejšie a odolnejšie náhradné diely, preto sa líši aj ich cena. Ložiská vzpier a podporné ložiská sa vždy vymieňajú v pároch. Ich opotrebenie je rovnaké na oboch stranách. Výmenou jedného ložiska vzpery nezabezpečíte a nezlepšíte kvalitu jazdy. Zadné podporné ložiská sa tiež vymieňajú v pároch. Pomocou nových ložísk vzpier ste o krok vpred, aby ste bez problémov prešli prehliadkou STK.