Tlmič pérovania pre tvoje auto
Tlmiče perovania pre Top výrobcovia
- Tlmiče perovania SKODA OCTAVIA
- Tlmiče perovania VOLKSWAGEN GOLF
- Tlmič pérovania VOLKSWAGEN PASSAT
- BMW Rad 3
- Tlmiče perovania BMW Rad 5
- Tlmiče perovania AUDI A6
- Tlmič pérovania SKODA FABIA
- AUDI A4
- Tlmiče perovania FORD FOCUS
- Tlmiče perovania SKODA SUPERB
- Tlmič pérovania OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Tlmiče perovania RENAULT MEGANE
- Tlmiče perovania MERCEDES-BENZ Trieda E
- Tlmič pérovania HONDA CIVIC
- KIA CEE'D
- Tlmiče perovania SEAT LEON
- Tlmiče perovania MERCEDES-BENZ Trieda C
- Tlmič pérovania JEEP GRAND CHEROKEE
- MAZDA 6
Tlmič pérovania poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Držanie kontaktu s cestou
Tlmiče sú súčasťou zavesenia kolies a v spolupráci s pružinami obmedzujú nadmerné pohyby karosérie auta. Poškodený tlmič nárazov výrazne zhoršuje kvalitu a bezpečnosť jazdy. Našťastie, systém zavesenia kolies je možné veľmi jednoducho otestovať.
Dizajn tlmiča nárazov
Existuje mnoho konštrukcií tlmičov. Základnou úlohou tohto modulu je redukcia rýchlosti kývavého pohybu auta a kolesa, aby bola jazda na nerovnom povrchu pohodlnejšia. V priemerných autách sa veľmi osvedčil systém tlmičov a pružín. Spolu tvoria vzperu odpruženia, ktorá nesie celú váhu auta. Tlmiče sú uložené na prednej náprave, v strede vinutej pružiny. Kvôli tomu je proces montáže komplikovaný a zároveň nebezpečný. Preto je veľmi dôležité používať iba vhodné nástroje pri výmene tlmičov. Provizórne riešenia sa môžu skončiť fatálne!
Na zadnej náprave osobných áut sú torzné alebo vinuté pružiny často uložené mimo tlmičov, vďaka čomu je ich výmena omnoho jednoduchšia.
Samotný tlmič nie je nič iné, ako len plynová vzpera skladajúca sa z valca a piestu. Valec obsahuje stlačený vzduch. Pohybom piestu smerom nadol sa stláča plyn ešte viac, čím sa tvorí protitlak. Auto sa pohne smerom nahor spolu s pružinou, čím sa tlmí vplyv výmoľa a prispieva sa k jazdnému komfortu.
Poškodenia vzpery odpruženia
Achillovou pätou plynovej vzpery je vždy tesnenie medzi valcom a piestom. Stály tlak spôsobuje, že tesnenie postupne stráca svoj efekt. Plyn pod tlakom môže uniknúť a tlmič nebude pracovať správne. Môžu sa objaviť tieto príznaky:
- „špongiová“ kvalita jazdy
- dlhšia brzdná dráha
- prejazd cez zákrutu je náročný
- pískanie pneumatík
- počas jazdy auto ťahá do jednej strany.
Funkčnosť tlmičov je možné veľmi jednoducho otestovať. Auto zaparkujte a pri každom rohu auta vaše vozidlo silno zatlačte smerom k zemi. Ak sa kývavý pohyb auta vráti niekoľkokrát, tlmiče auta sú určite poškodené a je potrebné ich vymeniť. Avšak istý si budete až po diagnostike v servise.
Výmena tlmiča
Na zadnej náprave je výmena tlmičov relatívne jednoduchá. Auto sa zdvihne, aby koleso viselo a aby bol tlmič úplne uvoľnený. Následne je možné ho odskrutkovať a vymeniť.
Na prednej náprave je výmena tlmičov omnoho náročnejšia. Výzva tkvie hlavne v stlačení vinutej pružiny, aby sa mohol vybrať vnútorný tlmič. Na vinutú pružinu je potrebné vytvoriť enormne veľký tlak: k bezpečnému a úspešnému odstráneniu pružiny je nutné vytvoriť tlak pre auto vážiace aj niekoľko ton. Na túto úlohu sa môžu použiť iba kompresné nástroje vhodné pre tento úkon. Nepokúšajte sa to urobiť napríklad kompresiou remeňmi alebo pomocou iného vybavenia. Je to príliš riskantné.
Kvalita tlmičov a vzpier zavesenia kolies
Hoci je tlmič relatívne komplexný komponent, jeho cena nie je až taká vysoká. Pri nákupe nového systému zavesenia kolies to silno závisí od hodnoty auta, ako dlho bude bezpečne a spoľahlivo jazdiť na cestách. V našom obchode nájdete aj lacné vzpery tlmičov. Ich životnosť a funkčnosť sa odrazí práve v cene. Najbezpečnejšie sú samozrejme produkty značkovej kvality a sú zároveň najlepšou voľbou, aj keď to znamená, že zaplatíte viac ako 100 EUR za set tlmičov.