Chladič motora pre tvoje auto
Chladič vody pre Top výrobcovia
- Chladič vody SKODA OCTAVIA
- Chladič vody VOLKSWAGEN GOLF
- Chladič motora VOLKSWAGEN PASSAT
- BMW Rad 3
- Chladič vody BMW Rad 5
- Chladič vody AUDI A6
- Chladič motora SKODA FABIA
- AUDI A4
- Chladič vody FORD FOCUS
- Chladič vody SKODA SUPERB
- Chladič motora OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Chladič vody RENAULT MEGANE
- Chladič vody MERCEDES-BENZ Trieda E
- Chladič motora HONDA CIVIC
- KIA CEE'D
- Chladič vody SEAT LEON
- Chladič vody MERCEDES-BENZ Trieda C
- Chladič motora JEEP GRAND CHEROKEE
- MAZDA 6
Chladič motora poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Chladič je hlavný komponent chladiaceho okruhu a je zodpovedný za udržanie vhodnej teploty motora na stálej úrovni, čím sa predíde poškodeniu pôsobením prehriatia. Jazda s poškodeným chladičom znamená veľké riziko poškodenia motora. Preto je poškodený chladič potrebné čo najskôr vymeniť.
Prehľad informácií o chladiči:
Kde je tento komponent uložený?
- Presne v prednej časti motorového priestoru, za ventilátorom a mriežkou chladiča.
Ako funguje?
- V mieste prívodu je motorom zahriata chladiaca kvapalina napumpovaná dovnútra.
- Prúdi cez zúžené rúrky siete chladiacich rebier.
- Podľa druhu sa cez chladiace rebrá púšťa studený vzduch, a to krížnym prúdením alebo nadol nasmerovaným prievanom.
- V mieste vývodu opúšťa vychladená chladiaca kvapalina chladič a preteká do ďalšieho komponentu chladiaceho okruhu.
Čo sa stane v prípade poškodenia?
- Ak je chladič poškodený, uniká z neho chladiaca kvapalina. Aj iné faktory môžu poškodiť chladič. Výsledkom je vždy prehrievanie motora, čo v extrémnych prípadoch môže viesť k úplnému zničeniu motora.
Možné príčiny
- Príčiny poškodenia môžu byť mechanického alebo chemického charakteru.
- Postupné rozpúšťanie spojení vedie k rôznym únikom.
- Mechanická námaha spôsobuje tvorbu otvorov v chladiacich rebrách a rúrkach.
- Chemické usadeniny (vodný kameň) spôsobujú zhoršenie výkonu chladenia.
- Hrdza ničí povrchy a vytvára diery.
Treba zájsť do servisu alebo si chladič môžem vymeniť sám?
- Vo väčšine prípadov môže chladič vymeniť aj laik, a to bez akýchkoľvek problémov. Stačí k tomu iba niekoľko krokov, kľúč na rúrky a skrutkovač.
Tipy pre výmenu chladiča:
-
1. Začnite vytiahnutím zástrčiek ventilátora.
2. Potom odpojte vodné hadičky (rúrky). Do nádoby nechajte vytiecť chladiacu kvapalinu.
3. Uvoľnite skrutky výpustnej vzduchovej dosky, vypáčte hornú svorku a opatrne vyberte chladič. Nový chladič nainštalujte v opačnom poradí.
4. Po inštalácii nového chladiča musíte systém chladenia dôkladne prepláchnuť. Odskrutkujte expanznú nádrž a naštartujte motor. Zapnite kúrenie a ventiláciu na plné otáčky, až kým sa neotvorí veľký chladiaci okruh. Medzitým kontrolujte, či sú všetky spojenia správne utesnené.
Rozdiely medzi náhradnými dielmi
Dnes sa najviac používajú tri základné druhy chladičov. Najlacnejší a najčastejšie používaný je spájkovaný chladič. Olovené spájkované ploché rúrky a valčekové vlnité rebrá sú tu spolu pospájkované. Množstvo plochých rúrok sa určí podľa výšky komponentu. Tieto chladiče sú veľmi ťažké a veľké a majú iba postačujúci chladiaci výkon.
Kompozitné chladiče majú oválne rúrky a rebrá vložené alebo vrazené. Spojenia sú robené buď predĺžením alebo napojením. Tento druh chladiča si vyžaduje viac práce, ale potrebuje menej materiálu, vďaka čomu je ľahší. Chladiaci výkon je lepší, ako u spájkovaných chladičov.
Drahšie autá majú väčšinou hliníkový chladič, ktorý je možné si kúpiť aj pre staršie autá ako náhradný diel. Tento druh chladiča má iba výhody: o 15% menšiu váhu, a tiež vyššiu odolnosť voči teplotám až do 650°C, prirodzenú ochranu pred koróziou a chemickou degradáciou. Jedinou nevýhodou je jeho relatívne vysoká cena.
Ako sa vyhnúť poškodeniu: správna chladiaca kvapalina a nemrznúca zmes
Používanie správne chladiacej kvapaliny a nemrznúcej zmesi je veľmi dôležité, pretože iba tak ochránite chladiaci systém pred koróziou a vodným kameňom. Správnu látku pre vaše auto určíte najmä podľa farby chladiacej kvapaliny alebo podľa údajov uvedených v manuáli auta. Modré a zelené zmesi obsahujú kremičitany, červené sú bez kremičitanov, a používajú sa najmä pri hliníkových chladičoch. Modrá zmes sa v núdzových situáciách dá nahradiť za zelenú. Červená a modrá alebo červená a zelená sa nikdy nesmú zmiešať.
Aká je cena?
Chladič ovplyvňuje hlavne korózia a vodný kameň. Dlhú životnosť chladiča preto zaručí iba vysoká odolnosť voči chemikáliám. U hliníkových chladičov je to niekoľko desaťročí, ale u lacných spájkovaných sa hrdza začne objavovať už po niekoľkých rokoch. Tieto chladiče si môžete kúpiť už od 100 EUR, i keď ich životnosť bude relatívne krátka. Kvalitné chladiče stoja až 300 EUR.
Vodiči, ktorí jazdia autom pravidelne, by na chladiči nemali šetriť a mali by si vybrať kvalitný produkt. V našom obchode ponúkame OEM náhradné diely za omnoho nižšie ceny a ak využijete aj naše každodenné ponuky a zľavy, ušetríte množstvo peňazí.