Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes pre tvoje auto

Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes pre Top výrobcovia
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes SKODA OCTAVIA
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes VOLKSWAGEN GOLF
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes BMW Rad 3
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes SKODA FABIA
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes AUDI A4
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes BMW Rad 5
- AUDI A6
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes FORD FOCUS
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes OPEL ASTRA
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes SKODA SUPERB
- FORD MONDEO
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes KIA CEE'D
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes RENAULT MEGANE
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes SEAT LEON
- KIA SPORTAGE
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes HYUNDAI i30
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes HONDA CIVIC
- Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes VOLKSWAGEN TOURAN
- MERCEDES-BENZ Trieda E
Uzáver nádrżky pre chladiacu zmes poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Veko expanznej nádoby chladiacej kvapaliny
Veko expanznej nádoby chladiacej kvapaliny je dôležitým komponentom chladiaceho okruhu auta. Otvára expanznú nádobu, čím umožňuje šoférovi alebo mechanikovi, aby do nej naliali chladiacu kvapalinu. Porucha veka je ojedinelá, ale čas od času sa môže vyskytnúť.
Chladiaci systém v aute
Chladiaci systém slúži na zabraňovanie prehrievania motora. Spaľovací motor funguje na báze spaľovania paliva v malých explóziách a použití vytvoreného tlaku na generovanie kinetickej energie. Motor nemá využitie pre vytvorené odpadné teplo, ktoré je potrebné odstrániť. To je úlohou chladiaceho systému.
Jednoduché a malé motory sekačiek trávy alebo malých motocyklov si poradia chladením vzduchom. Odpadné teplo vytvorené valcami je odvádzané z motora prostredníctvom chladiacich rebier a rozptyľované vzdušným prúdom alebo vetrákom. Tento v minulosti veľmi populárny spôsobom chladenia sa postupne stal veľmi nedostačujúcim, pretože motory sa stali výkonnejšími. Bol preto nahradený chladením vodou alebo kvapalinou.
Kvapalné chladenie je okruh, ktorý neustále prečerpáva chladiacu kvapalinu cez motor. Chladenie kvapaliny, ktorá je obvykle zmesou vody a glykolu, zabezpečuje chladič. Ten je potom chladený prúdom vzduchu, ktorý je vháňaný zvonka alebo generovaný pripojeným vetrákom.
Žiadny systém prieduchov nie je konštantne tesný. Malá strata chladiacej kvapaliny je preto časom nevyhnutná. Hladinu chladiacej kvapaliny je potrebné pravidelne kontrolovať najmä v starých autách. Veko expanznej nádoby nájdete pri úrovni hladiny plnenia chladiacej kvapaliny.
Výstražná funkcia expanznej nádoby
Okrem tesniacej funkcie má expanzná nádoby pre vodiča aj dôležitú výstražnú funkciu. Ak tlak stúpa príliš silno, veko expanznej nádoby otvorí chladiaci systém. To sa deje pri tlaku s hodnotou 1,5 baru. Prehriatie nastane v prípade, že:
- v systéme je príliš málo chladiacej kvapaliny
- motor je pod nadmernou záťažou (napríklad pri jazde do kopca alebo pri preťažení)
- tesnenie hlavy valcov je poškodené
- chladič je poškodený
- termostat je poškodený
To spôsobí unikanie pary z veka expanznej nádoby chladiacej kvapaliny. Vo väčšine prípade sa rozsvieti kontrolka motora. Motor je potrebné ihneď vypnúť, inak môže utrpieť ťažké poškodenie.
Poruchy veka expanznej nádoby
V princípe je veko expanznej nádoby trvanlivým komponentom, bez potreby jeho výmeny počas celej životnosti vozidla. Na expanznej nádobe však môžu vzniknúť praskliny a následne je potrebná výmena. Vtedy sa vymieňa aj veko expanznej nádoby.
Porucha veka expanznej nádoby je viditeľná vtedy, keď viac nedokáže ustáť normálny tlak v chladiacom systéme. To môže byť chybou gumeného tesnenia, ktoré je umiestnené na spodnej časti veka. Vtedy sa oplatí vymeniť celé veko. Neustála zmena z horúceho na chladné môže ovplyvniť celistvosť materiálu krytu a najlepším riešením je výmena tohto lacného dielu.
Výmena veka expanznej nádoby je taká jednoduchá, ako sa zdá byť: komponent je možné jednoducho odstrániť pri generálnom napĺňaní chladiaceho systému. Následne je možné ho vymeniť za nový diel.
Ak je detegovaná porucha veka expanznej nádoby, malo by sa skontrolovať, či ide o jedinú poruchu chladiaceho systému. Systém starne rovnomerne a preto by sa mali skontrolovať všetky komponenty a v prípade potreby preventívne vymeniť.
Keďže veko udržuje tlak v systéme, kvalita veka expanznej nádoby je veľmi dôležitá. Tieto náhradné diely sú veľmi lacné, dokonca aj v značkovej kvalite. Nie je preto dôvod pre kúpu lacných a pochybných výrobkov. Veko vysokej triedy, napríklad značky FEBI BILSTEIN, stojí od 6 do 15 eur.