Uzáver chladiča pre tvoje auto

Uzáver chladiča pre Top výrobcovia
- Uzáver chladiča SKODA OCTAVIA
- Uzáver chladiča VOLKSWAGEN GOLF
- Uzáver chladiča BMW Rad 3
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Uzáver chladiča SKODA FABIA
- Uzáver chladiča AUDI A4
- Uzáver chladiča BMW Rad 5
- AUDI A6
- Uzáver chladiča FORD FOCUS
- Uzáver chladiča OPEL ASTRA
- Uzáver chladiča SKODA SUPERB
- FORD MONDEO
- Uzáver chladiča KIA CEE'D
- Uzáver chladiča RENAULT MEGANE
- Uzáver chladiča SEAT LEON
- KIA SPORTAGE
- Uzáver chladiča HYUNDAI i30
- Uzáver chladiča HONDA CIVIC
- Uzáver chladiča VOLKSWAGEN TOURAN
- MERCEDES-BENZ Trieda E
Uzáver chladiča poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Všetko pevne uzavreté s vekom chladiča
Veko chladiča je malý, avšak dôležitý komponent chladiaceho systému ktorý zvrchu utesňuje chladič auta. Dá sa jednoducho odstrániť, aby sa mohla vymeniť chladiaca kvapalina.
Multifunkčný komponent
Hoci vyzerá veko chladiča dosť jednoducho, jeho funkcie sú veľmi podstatné. Jeho primárnou úlohou je tesnenie chladiacej sústavy a zabraňovanie úniku vody počas jazdy. Zohrievanie motora môže zvýšiť tlak v chladiacom systéme na 1 – 1,5 baru. Veko chladiča musí byť schopné spoľahlivo tento tlak ustáť. Maximálny tlak sa dá zvyčajne prečítať na veku chladiča.
Ak sa tlak zvýši, veko chladiča musí byť schopné ventilovať nadbytočný tlak z chladiaceho systému. V opačnom prípade sa môže hadica, alebo dokonca samotný chladič, roztrhnúť. Preto je veko chladiča vybavené v spodnej časti ventilom, ktorý môžete spozorovať podľa prítlačnej dosky so špirálovou pružinou. Tento ventil jemne zdvíha veko, aby mohol nadbytočný tlak unikať. V každom prípade ide o abnormálny stav chladiaceho systému a o preventívne opatrenie pre zabránenie väčšieho poškodenia.
Veko chladiča má aj prídavnú bezpečnostnú funkciu. Pod tlakom sa nedá odstrániť a po 90˚ otočení sa uzamkne. Tým sa pri odstraňovaní krytu prechádza vstreknutiu horúcej pary rovno do tváre. Tlak uniká zospodu a neuvoľní veko chladiča dovtedy, kým je systém dostatočne uvoľnený. Otváranie chladiaceho systému pod tlakom je však veľmi nebezpečné. Popálenie ruky je tiež veľmi nepríjemné. Preto pravidlo číslo 1 pri otváraní veka chladiča znie: počkajte pokým sa motor dostatočne schladí. V prípade prehriateho motora to trvá najmenej 30 minút.
Príčiny nadbytočného tlaku v chladiacom systéme
Nadbytočný tlak v chladiacom systéme môže vzniknúť tromi spôsobmi.
Hladina chladiacej kvapaliny je príliš nízka: nízka hladina chladiacej kvapaliny spôsobuje vrenie zostatkovej kvapaliny. Jeden liter kvapaliny generuje 1650 litrov pary. Tým sa vysvetľuje, prečo tlak v chladiacom systéme pri klesajúcich hladinách kvapaliny rýchlo stúpa.
Preťažený motor: pri jazde do kopca pri plnom zaťažení a plnej rýchlosti môže dosiahnuť aj najvýkonnejší motor limity jeho schopností. Navyše môže príliš horúce počasie spôsobiť prehriatie chladiča. Typickou príčinou sú tiež poruchy čerpadla, napríklad kvôli uvoľneniu hnacieho remeňa vodného čerpadla.
Poškodenie tesnenie hlavy valcov: Ak je hlava valca prepálená v bode, ktorý je kritický pre utesnenie chladiaceho systému, tlak rýchlo stúpa.
Poruchy veka chladiča
Veko chladiča je neustále v kontakte s horúcou a chladnou kvapalinou spolu s nemrznúcou zmesou a produktami opotrebenie otieraním z chladiaceho systému. Spočiatku to má vplyv na tesnenie. Ak sa olej dostane do chladiacej kvapaliny v dôsledku poškodeného tesnenia hlavy valcov, rozpad tesnenia – a tiež aj ostatných gumených súčastí chladiaceho systému, vrátane hadíc, je iba otázkou času. Tesnenie sa dá vymeniť samostatne, čo však nedáva zmysel. Špirálová pružina ventilu veka chladiča sa časom poškodzuje a stráca pnutie.
Preto by sa malo veko chladiča, ktoré vykazuje známky poškodenia, vymeniť. Životnosť sa podstatne líši. Veko chladiča zvyčajne vydrží 10 rokov a dlhšie. Ak je potrebné chladič vymeniť, samozrejme treba vymeniť aj jeho veko. To zaručí novú kvalitu tejto veľmi dôležitej konštrukcie bez toho, aby ste museli spájať starý komponent s novým. Ak má vozidlo elektrický ventilátor chladiča, výmena chladiča vyžaduje tiež výmenu spínača ventilátora.
Na druhej strane, výmena veka chladiča je veľmi jednoduchá: počkajte dokým sa auto dostatočne schladí, otočte veko chladiča o 90˚ proti smeru hodinových ručičiek, odstráňte ho a vymeňte za nový diel. Nové veká chladiča sú veľmi lacné. V prijateľnej kvalita ich cena začína na 5 – 6 eurách.