Ojničné lożisko pre tvoje auto

Miska ojničného loziska pre Top výrobcovia
- Ojničné lożisko SKODA OCTAVIA
- Ojničné lożisko VOLKSWAGEN GOLF
- Miska ojničného loziska BMW Rad 3
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Ojničné lożisko SKODA FABIA
- Ojničné lożisko AUDI A4
- Miska ojničného loziska BMW Rad 5
- AUDI A6
- Ojničné lożisko FORD FOCUS
- Ojničné lożisko OPEL ASTRA
- Miska ojničného loziska SKODA SUPERB
- FORD MONDEO
- Ojničné lożisko KIA CEE'D
- Ojničné lożisko RENAULT MEGANE
- Miska ojničného loziska SEAT LEON
- KIA SPORTAGE
- Ojničné lożisko HYUNDAI i30
- Ojničné lożisko HONDA CIVIC
- Miska ojničného loziska VOLKSWAGEN TOURAN
- MERCEDES-BENZ Trieda E
Ojničné lożisko poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Súčasť revízie motora: hlavné ložisko kľukového hriadeľa
Hlavné ložisko kľukového hriadeľa / ojničné ložisko kľukového hriadeľa je umiestnené medzi kľukovým hriadeľom a ojnicou. Zabezpečuje hladné a pevné posuvné uloženie ojnice a správne spaľovanie. V súčasnosti sa poškodenie ojničného ložiska kľukového hriadeľa takmer vôbec nevyskytuje. Pomocou moderných procedúr je možné skontrolovať ojničné ložisko bez potreby demontáže motora.
Samomazanie pre maximálnu životnosť
V posledných tridsiatich rokoch sa životnosť motor podstatne zvýšila. V minulosti boli autá zrelé do šrotu už po nájazde 100 000 km. V súčasnosti je štandardom trojnásobok. Dokonca aj lacné kompaktné vozidlá dosiahnu nájazd 200 000 km a pri správnej údržbe aj oveľa viac.
Príčina dlhšej životnosti spočíva v pokročilej technológii ložísk. Hlavné ložiská sa vyrábajú zo spekaného bronzu, ktorý im poskytuje tvrdý povrch a pórovitú štruktúru. Pórovitosť dodáva ojničným ložiskám kľukového hriadeľa samomazacie vlastnosti. Ak keď je hladina oleja nízka, ložiskové panvy sa napĺňajú olejom ako špongia, čím poskytujú núdzové mazanie.
Nedelené ložiská pre dlhšiu životnosť
Neodborníci si zvyknú predstavovať ložiská ako guličkové alebo valcové. Energia vytváraná v motore však neumožňuje použitie malých častí, ktoré sa používajú pri týchto druhoch ložísk. Odlupované guličkové alebo valcové ložiská by behom pár sekúnd poškodili kompletne celý motor. Preto sa pre ložiská vačkového hriadeľa, ložiská kľukového hriadeľa a ojničné ložiská kľukového hriadeľa používajú takzvané nedelené ložiská. Skladajú sa z dvoch paniev v tvare písmena U, ktoré sú umiestnené v puzdre. Ich materiál im zabezpečuje nosný a mazací výkon.
Poruchy ojničného ložiska kľukového hriadeľa
Poškodené ojničné ložisko kľukového hriadeľa už ďalej nedokáže synchronizovať procesy v motore. Vzrastajúci tlak v spaľovacom priestore tlačí silou niekoľko tisíc barov na kľukový hriadeľ, ktorý v dôsledku kontaktu s prevodovkou a poháňanou nápravou musí zachytiť vysoký spätný moment. To spôsobuje ojničnému ložisku kľukového hriadeľa dvojité preťaženie.
Preto je úžasné, ako dlho tieto jednoduché súčiastky vydržia. Ak sa však vyskytne porucha, treba rýchlo konať. Zdvihy, ktoré vychádzajú z priestoru motora, by inak poškodili ojničné ložiská a kľukový hriadeľ, v konečnom dôsledku aj celý motor. Poškodené ojničné ložisko sa prejaví tikotom a klopaním motora. Vo väčšine prípadov už je neskoro. Odporúča sa vykonávať preventívnu kontrolu hlavných ložísk po najazdení istého počtu kilometrov.
Prevencia pomocou analýzy oleja
Lacnou a modernou procedúrou pre kontrolu hlavného ložiska je analýza oleja. Pri príležitosti výmeny oleja je odobratá vzorka starého oleja, ktorá sa zasiela do laboratória. Tam sa kontrolujú jeho abrazívne látky. Tým sa vyvodia závery o celkovom stave motora. Napríklad, vysoké množstvo abrázie bronzu indikuje opotrebenie ojničného ložiska.
Výmena ojničného ložiska kľukového hriadeľa
Výmena ojničného ložiska kľukového hriadeľa je pre motor "operácia s otvoreným srdcom". Zvyčajne sa ojničného ložisko vymieňa iba pri príležitosti generálnej revízie motora. Zároveň s ním sa vymieňajú aj piestové krúžky a ložiskové panvy kľukového a vačkového hriadeľa. Ak chcete vymeniť iba ojničné ložiská, v bežných OHV motoroch sa k nim dostanete cez spodné veko kľukovej skrine. Po jeho odstránení je vo väčšine prípadov viditeľný kľukový hriadeľ s priskrutkovanými ojnicami.
Dajú sa jednoducho vymeniť, avšak treba byť obzvlášť opatrný. V opačnom prípade môžete spôsobiť rozsiahle poškodenie motora. Samostatné ložiská sú dostupné za približne 20 eur. Odporúča sa vždy vymieňať celú sadu. Všetky štyri hlavné ložiská sa opotrebúvajú súbežne, preto samostatná výmena nemá význam. Výmena hlavného ložiska samozrejme vyžaduje aj výmenu oleja.