Zdvihátko ventilu pre tvoje auto

Zdvihátko ventilu pre Top výrobcovia
- Zdvihátko ventilu SKODA OCTAVIA
- Zdvihátko ventilu VOLKSWAGEN GOLF
- Zdvihátko ventilu BMW Rad 3
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Zdvihátko ventilu SKODA FABIA
- Zdvihátko ventilu AUDI A4
- Zdvihátko ventilu BMW Rad 5
- AUDI A6
- Zdvihátko ventilu FORD FOCUS
- Zdvihátko ventilu OPEL ASTRA
- Zdvihátko ventilu SKODA SUPERB
- FORD MONDEO
- Zdvihátko ventilu KIA CEE'D
- Zdvihátko ventilu RENAULT MEGANE
- Zdvihátko ventilu SEAT LEON
- KIA SPORTAGE
- Zdvihátko ventilu HYUNDAI i30
- Zdvihátko ventilu HONDA CIVIC
- Zdvihátko ventilu VOLKSWAGEN TOURAN
- MERCEDES-BENZ Trieda E
Zdvihátko ventilu poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Od roku 1954 sa hydraulické zdvíhadlá ventilov používajú v systémoch riadenia ventilov motora. Ich úlohou je automatické riadenie operácie ventilov. V minulosti bolo potrebné ventily pravidelne nastavovať pomocou vahadla. Hydraulické zdvíhadlá ventilov urobili tento krok zbytočným.
Konštrukčné výzvy v motorovom priestore
V základe sa motor skladá zo spaľovacej komory, piestov a ventilov. Platí to pre dieselové aj pre benzínové motory. V štandardnej konštrukcii motora sú ventily nad spaľovacími komorami a ich riadenie sa umožní vďaka vačkovému hriadeľu. Táto konštrukcia sa stále používa aj napriek niektorým nevýhodám. Hlavným problémom je fakt, že motor musí byť veľmi vysoký.
Hlboké priestory pre motor musia v sebe uskladniť vysoké bloky motorov. Nie je to problém v limuzíne alebo v dodávke. Preto sú predné časti áut často ploché, a najmä u športových áut si dizajn motora vyžaduje použitie iných konceptov. Jedným z riešení by bola zmena polohy vačkového hriadeľa.
Zmena miesta uloženia vačkového hriadeľa ako nová výzva
V kompaktných autách a športových autách, napríklad Fiat Cinquecento alebo Pontiac Fiero, bol vačkový hriadeľ uložený vedľa bloku motora (vačky v bloku). V týchto motoroch sa mechanická sila z vačkového hriadeľa prenáša výtlačnými tyčkami a následne vahadlami ventilov. Problémom v tomto riešení je predĺženie pohonného mechanizmu, čím je časovanie ventilov menej presné.
Aby sa predišlo vzniku medzier medzi ventilmi, a aby si nevyžadovali stále nastavovanie, hydraulické zdvíhadlá ventilov sa otočili, čím sa automaticky vyrovnali vzdialenosti medzi ventilmi. I keď boli zdvíhadlá pôvodne určené pre motory s dlhým ventilovým pohonom, dnes sú štandardom vo všetkých motoroch s vrchnými vačkovými hriadeľmi.
Konštrukcia hydraulického zdvíhadla ventilov
Hydraulické zdvíhadlo ventilu je inštalované medzi vačkovým hriadeľom a ventilom. Komponent sa skladá z niekoľkých častí:
- kryt výtlačnej tyčky;
- spojovací kolík;
- kontrolný ventil;
- spätná pružina.
Spojovací kolík uložený v kryte výtlačnej tyčky má určitú medzeru medzi kolíkom a krytom, ktorá umožňuje prechod oleja. Kolík je pod tlakom pomocou pružiny. Malý otvor v kolíku umožňuje oleju tiecť do motora. Otvor je zatvorený kontrolným ventilom prostredníctvom tlačenia pružiny oproti kontrolnému ventilu. Otvorenie umožní prúdenie oleja keď prichádzajúca vačka vytvorí výtlačný efekt. Olej bude prúdiť cez pôvodne pevný kolík, čím sa kompenzuje aj najmenšia medzera vo ventile.
Opotrebenie hydraulického zdvíhadla ventilu
Hydraulické zdvíhadlo ventilu je komplexná súčiastka s niekoľkými malými komponentmi. Jeho práca je závislá na oleji, jeho tekutosti a čistote. Usadeniny usádzajúce sa v hydraulickom zdvíhadle ventilu znemožnia jeho funkciu. Spätné pružiny navyše časom strácajú napnutie. Platí to hlavne u malých pružín, ktoré držia spojovací kolík a kontrolný ventil na svojom mieste. Pre hydraulické zdvíhadlo ventilu je dôležité udržať si plné hydraulické napnutie pri prechádzaní vačky. S nefunkčnou spätnou pružinou je to nemožné.
Poškodené hydraulické zdvíhadlo ventilu sa prejaví hlukom, najskôr klikaním a rachotom v motore. V starších autách, ako napríklad Golf 2 môžete tento problém ignorovať. Moderné motory s omnoho väčším výkonom reagujú na tento druh poškodenia omnoho citlivejšie. V najhoršom prípade sa poškodí fixná vzdialenosť ventilu, čím piesty narazia do ventilov a malo by to za následok veľmi silné poškodenie motora.
Výmena hydraulického zdvíhadla ventilu
Keďže je zdvíhadlo ventilu uložené medzi vačkovým hriadeľom a ventilmi, vrchný vačkový hriadeľ v normálnych motoroch je potrebné rozobrať. Zahrňuje to rozobratie vačkového hriadeľa a jeho pohonných prvkov. V motoroch s rozvodným remeňom je to relatívne jednoduché. Väčšou výzvou sú avšak motory s rozvodnou reťazou. V oboch prípadoch je najvhodnejšie vymeniť obe súčiastky. V motoroch s remeňom je to samozrejmosťou. V motoroch s reťazou to záleží najmä od veku reťaze. Avšak veľká časť opravy sa skladá práve z demontáže vačkového hriadeľa a preto je to skvelá príležitosť.
Keď bude vačkový hriadeľ vybratý, zdvíhadlá je možné vytiahnuť z ich svoriek pomocou klieští. Jednoducho ich vymeníte za nové zdvíhadlá. Výmena hydraulického zdvíhadla ventilu si vyžaduje absolútnu hygienu!
Po inštalácii nových zdvíhadiel ventilov a zostavení celého motora je potrebné auto nechať stáť aspoň hodinu, aby sa nové zdvíhadlá ventilov usadili na svojich miestach. Až potom môžete motor naštartovať a na niekoľko minút ho nechať bežať na voľnobeh.
Oprava zdvíhadla ventilu?
Niektorí domáci opravári sa snažia opraviť hydraulické zdvíhadlá ventilov odtiahnutím spätnej pružiny z guľového ventilu. Je to veľmi veľa práce a navyše tým veľa nedosiahnete. I keď je možné, že pružina opätovne utesní zdvíhadlo ventilu z vnútornej strany, sila tlaku pružiny sa nedá definovať. Guľový ventil by sa mal otvoriť pri určitom tlaku oleja. Ak to však nie je možné kvôli príliš vysokému tlaku vytvoreného pružinou, môže to poškodiť funkciu hydraulického zdvíhadla ventilu. Navyše, nasilu stlačené pružiny sa rýchlo opotrebujú a preto je problém iba odsunutý maximálne na ďalších 1500 km.
Cena za hydraulické zdvíhadlo ventilu
Keď zohľadníte cenu nových komponentov, uvidíte, že oprava hydraulického zdvíhadla ventilu je zbytočná. Nové hydraulické zdvíhadlo ventilu od značkového výrobcu, ako napríklad FEBI BILSTEIN stojí iba 10 EUR a to aj pre tak drahé auto, akým je napríklad ktorýkoľvek model Mercedes-Benz. Pre väčšie motory so 6 alebo 8 valcami nezaplatíte viac ako 100 EUR a vďaka tomu bude váš motor bežať hladko desiatky tisíc míľ, a to bez poruchy.
Rozumné dodatočné opatrenia
Rozobratie vačkového hriadeľa je komplexný proces demontáže motora, i keď hlava valca zostáva na svojom mieste. Umožní to dôkladné preskúmanie vačkového hriadeľa. Opotrebovanie hydraulického zdvíhadla môže byť spôsobené nedostatkom oleja. Zanechá to stopy na vačkovom hriadeli. Preto je vhodné presne zmerať geometriu vačkového hriadeľa pre istotu a bezpečnosť. V najhoršom prípade sa bude musieť inštalovať nový vačkový hriadeľ. Spôsobí sa tým vznik dodatočných nákladov, ktoré by boli ekvivalentom revízie polovice motora.
V tomto prípade bude potrebné vymeniť aj rozvodnú reťaz a napínač alebo rozvodný remeň s kladkami a vodné čerpadlo. Ak je stav vačkového hriadeľa v rámci tolerancie, vymeniť je potrebné aspoň plášte ložiska vačkového hriadeľa. Použité a rozobraté ložiská by sa nemali použiť znova. Okrem toho je vhodné namazať nové zdvíhadlá ventilov novým mazadlom. Pri každej oprave tohto rozsahu je samozrejmosťou výmena oleja a filtra.
TIP: analýza stavu oleja pred opravou vám poskytne podrobné informácie o stave motora, identifikujete potenciálne opotrebenie tesnení piestov alebo ložísk kľukového hriadeľa. Tiež sa tu môžu ukázať stopy vniknutia vody alebo príliš veľa sadzí v spaľovacej komore. Dnes je analýza oleja veľmi dobrým riešením, vďaka ktorému sa môže identifikovať aj poškodenie tesnenia hlavy valca. S malou investíciou do analýzy oleja získate prehľad o potrebe výmeny alebo opravy, alebo o stave všetkých zariadení a potrebných revíznych prác. Inak by bolo skutočnou otravou rozoberať celý motor po výmene hydraulických zdvíhadiel ventilov.