Hnací hriadeľ pre tvoje auto

Hnací hriadeľ pre Top výrobcovia
- Hnací hriadeľ SKODA OCTAVIA
- Hnací hriadeľ VOLKSWAGEN GOLF
- Hnací hriadeľ BMW Rad 3
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Hnací hriadeľ SKODA FABIA
- Hnací hriadeľ AUDI A4
- Hnací hriadeľ BMW Rad 5
- AUDI A6
- Hnací hriadeľ FORD FOCUS
- Hnací hriadeľ OPEL ASTRA
- Hnací hriadeľ SKODA SUPERB
- FORD MONDEO
- Hnací hriadeľ KIA CEE'D
- Hnací hriadeľ RENAULT MEGANE
- Hnací hriadeľ SEAT LEON
- KIA SPORTAGE
- Hnací hriadeľ HYUNDAI i30
- Hnací hriadeľ HONDA CIVIC
- Hnací hriadeľ VOLKSWAGEN TOURAN
- MERCEDES-BENZ Trieda E
Hnací hriadeľ poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Ako hovorí samotný názov, hnací hriadeľ je zodpovedný za pohon – alebo za prenos krútiaceho momentu na náboje kolies. Inými slovami: bez hnacieho hriadeľa sa auto nepohne. Poškodenie hnacieho hriadeľa je zradné, pretože väčšinou spôsobuje poškodenie aj na iných súčiastkach, čo môže viesť k nehode.
Kde nájdeme hnací hriadeľ?
- Hnací hriadeľ je spojený priamo s nábojmi kolies a stráca sa v otvore v oblúku kolesa, kde sa spája s prevodovou skriňou.
- Jednoducho ho identifikujete pomocou gumových puzdier (prachové puzdrá).
Ako funguje?
- Na strane prevodovky je hnací hriadeľ často vybavený kužeľovými ozubenými kolieskami alebo tanierovým ozubeným kolieskom. Na strane kolies je uložený v čape nápravy.
- Pri tvorbe krútiaceho momentu tu pracuje niekoľko spojov, aby kompenzovali výškové rozdiely. Hnací hriadeľ je vďaka svojej konštrukcii spojov nazývaný aj ako kĺbový hriadeľ.
Čo sa stane v prípade poškodenia?
- Klikanie, škrípanie alebo zvuk trenia počas jazdy indikujú poškodenie hnacieho hriadeľa.
- Poškodenie sa prejaví aj na vibrovaní volantu a radiacej páky.
- Ak sa poškodí, uvoľnené komponenty môžu spôsobiť vážne poškodenie a môže vzniknúť nehoda.
Možné príčiny
- Konštrukcia je robustná, hoci je opotrebenie pred-programované. Najčastejšou príčinou poškodenia je preto mechanické opotrebenie.
- Ak chýba mazadlo, hnací hriadeľ sa môže zablokovať.
- Opotrebenie spojov môže spôsobiť mnoho ďalších príznakov.
Treba zájsť do servisu alebo si túto súčiastku môžem opraviť sám?
- I keď výmena nie je veľmi náročná, túto dôležitú výmenu by ste mali nechať na odborníkov, pretože optimálne pasovanie a správne namazanie tu musí vydržať niekoľko rokov. Navyše, servis bude zodpovedný za akúkoľvek prípadnú škodu.
Príznaky nie sú vždy špecifické
Všetky príznaky potenciálne poškodeného hnacieho hriadeľa môžu spôsobiť aj iné súčiastky. Preto sa nedá veriť iba svojej intuícii, alebo skúsenostiam. Príznaky sa môžu líšiť podľa modelu auta. Pre model Opel Corsa je to typické klepanie, a pre model Renault Twingo je to hučanie počas jazdy cez zákrutu. Pre model Ford Mondeo je to tiež klepanie, ale závisí to do rýchlosti.
S určitosťou môžete o poškodení hovoriť až po skontrolovaní komponentov. Pri vizuálnej kontrole zistíte, či sú všetky spojenia dobre utesnené alebo či sa nevytvorili nejaké praskliny. Mechanické testy ukážu, či je kovová štruktúra stále pevná.
Puzdro hnacieho hriadeľa – komponent hnacieho hriadeľa
Kým sa kĺbový hriadeľ začne opotrebovávať, potrvá to celkom dlhú dobu. Neplatí to avšak pre puzdro hnacieho hriadeľa, ktoré je komponentom hnacieho hriadeľa. Chráni dôležité komponenty pred špinou, vlhkosťou a prachom a zabraňuje úniku mazadla. Ak je poškodené, môže sa vyskytnúť poškodenie aj na hnacom hriadeli. V prípade poškodenia je nutná výmena. Ak nájdete poškodenie včas, ideálna bude výmena len samotného puzdra. Oprava je omnoho lacnejšia.
Puzdrá a hriadeľ sa dôkladne kontrolujú počas STK. Medzitým je vhodné skontrolovať tieto súčiastky aj svojpomocne.
Akú cenu môžem očakávať?
Ak dodržujete pravidlá údržby, hnací hriadeľ môže vydržať celú životnosť auta. Nemusí to ale platiť pre gumové puzdrá, ktoré vydržia asi 150 000 km. Cena za tento komponent sa pohybuje v rozmedzí 100 EUR až 500 EUR, a vyššie ceny platia pre komplexnejšie konštrukcie.
Pri nákladoch 500 EUR alebo vyšších môžete zruinovať vašu peňaženku. Ak chcete nakúpiť o niečo lacnejšie, odporúčame vám navštíviť náš obchod, kde ponúkame náhradné diely – vždy v OEM kvalite – výrazne lacnejšie, než je odporúčanie výrobcov. U nás ušetríte aj pomocou zliav a akcií.