Kĺb pozdĺżneho hriadeľa pre tvoje auto

Kĺb pozdĺżneho hriadeľa pre Top výrobcovia
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa SKODA OCTAVIA
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa VOLKSWAGEN GOLF
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa BMW Rad 3
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa SKODA FABIA
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa AUDI A4
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa BMW Rad 5
- AUDI A6
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa FORD FOCUS
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa OPEL ASTRA
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa SKODA SUPERB
- FORD MONDEO
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa KIA CEE'D
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa RENAULT MEGANE
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa SEAT LEON
- KIA SPORTAGE
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa HYUNDAI i30
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa HONDA CIVIC
- Kĺb pozdĺżneho hriadeľa VOLKSWAGEN TOURAN
- MERCEDES-BENZ Trieda E
Kĺb pozdĺżneho hriadeľa poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Hardyho spojka (spojovací kotúč) je jednoduchá, ale dôležitá súčiastka vo všetkých autách so zadným pohonom. Tlmí krútiaci moment generovaný motorom a zabraňuje tak predčasnému opotrebeniu kĺbového hriadeľa. Okrem toho je vďaka tomuto komponentu zrýchľovanie a zmena záťaže pohodlnejšia.
Konštrukcia pohonu zadnej nápravy
Zadný pohon je kombináciou uloženia motora vpredu a pohonu zadných kolies. Krútiaci moment generovaný motorom sa prenáša kĺbovým hriadeľom z prednej nápravy na zadnú. Podľa druhu auta sa kĺbový hriadeľ spája s prevodovou skriňou a diferenciálom alebo sa spája s motorom a prevodovkou inštalovanými vzadu. Táto konštrukcia sa nazýva ako „transaxel“ a vytvára optimálne ťažisko auta.
Vo väčšine áut so zadným pohonom sa používa diferenciál. Táto malá prevodovka konvertuje pozdĺžny krútiaci moment na bilaterálny krútiaci moment a poháňajú sa ním zadné kolesá.
Kde nájdeme Hardyho spojku
Hardyho spojka je uložená blízko motora ako spojovací bod s kĺbovým hriadeľom. Kĺbový hriadeľ je rotačná tyč, prerušená v strede dvojitým spojom na kompenzáciu kývavých pohybov auta. Motor poháňa zadné kolesá cez kĺbový hriadeľ a ponúka permanentný odpor. Aby sa systém pohonu ochránil pred opotrebením, Hardyho spojka je uložená medzi jednotlivými prvkami ako tlmič nárazov. Je to jednoduchý komponent, ktorý je ľahko prístupný.
Konštrukcia Hardyho spojky
Hardyho spojka je masívny, okrúhly, kotúčový gumový blok. Na tomto kotúči sú do kruhu vyvŕtané otvory. Každý otvor má oceľovú vložku. Kotúč je zafixovaný na hnacom hriadeli prevodovky alebo motora. Na druhej strane Hardyho spojky je spojenie s kĺbovým hriadeľom. Hardyho spojka nie je uzavretá a nepotrebuje mazanie.
Poškodenia Hardyho spojky
Guma, bez ohľadu na jej kvalitu, časom stráca svoju elasticitu. Čím krehkejšia je guma, tým viac sa narúša jej schopnosť absorbovať vzniknuté sily. Oceľové vložky sú časom voľné a celá konštrukcia stráca stabilitu. Budete to vnímať pomocou klepania a búchania počas jazdy. Výmena Hardyho spojky by sa nemala dlho odkladať. Skrutky sa môžu uvoľniť a aj zlomiť. Poškodený kĺbový hriadeľ znamená veľké nebezpečenstvo a uvoľnený kĺbový hriadeľ môže spôsobiť veľmi nebezpečnú situáciu na ceste.
Výmena Hardyho spojky
Určite má zmysel vymeniť Hardyho spojku presne podľa intervalov výmeny alebo v prípade výskytu akéhokoľvek opotrebenia. Na výmenu budete potrebovať zdvihák alebo rampu. Na skrutky Hardyho spojky budete musieť aplikovať správnu hodnotu krútiaceho momentu. I keď skrutky Hardyho spojky nie sú naťahovacie skrutky, odporúčame aj výmenu spojovacích skrutiek. Nikdy neviete, pod akou záťažou musia pracovať alebo aká sila na ne vplýva.
Cena za Hardyho spojku
Cena Hardyho spojky sa líši podľa prenášaného krútiaceho momentu. Na motorkách s kĺbovým hriadeľom je Hardyho spojka v ponuke za menej ako 10 EUR. Na kamiónoch s vysokým krútiacim momentom sa cena začína na sume 200 EUR. Pre rodinné auto stojí kvalitná Hardyho spojka od značkového výrobcu, ako napríklad FEBI BILSTEIN asi 100 EUR. Závisí to aj od modelu auta. Napríklad pre luxusné autá Mercedes a BMW nájdete Hardyho spojku za 60 EUR.
Hardyho spojka je komponent, ktorý sa ľahko vymení, výrazne sa ním zlepší kvalita jazdy a zvýšite tým hodnotu auta.