Náboj kolesa pre tvoje auto
Náboj kolesa pre Top výrobcovia
- Náboj kolesa SKODA OCTAVIA
- Náboj kolesa VOLKSWAGEN GOLF
- Náboj kolesa VOLKSWAGEN PASSAT
- BMW Rad 3
- Náboj kolesa BMW Rad 5
- Náboj kolesa AUDI A6
- Náboj kolesa SKODA FABIA
- AUDI A4
- Náboj kolesa FORD FOCUS
- Náboj kolesa SKODA SUPERB
- Náboj kolesa OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Náboj kolesa RENAULT MEGANE
- Náboj kolesa MERCEDES-BENZ Trieda E
- Náboj kolesa HONDA CIVIC
- KIA CEE'D
- Náboj kolesa SEAT LEON
- Náboj kolesa MERCEDES-BENZ Trieda C
- Náboj kolesa JEEP GRAND CHEROKEE
- MAZDA 6
Náboj kolesa poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Kolesá s otočnými čapmi a s nábojom kolesa
Náboj kolesa je masívny komponent z liatej ocele inštalovaný na čape nápravy, pevnej súčiastky nápravy. Ložisko kolesa je integrované v náboji kolesa. Náboj kolesa je kotúč s okruhom otvorov umožňujúcich fixáciu iných komponentov, ako napríklad brzdový kotúč alebo predné koleso.
Poškodenie náboja kolesa
Na účel bezpečnosti jazdy nie je náboj kolesa vyrábaný ako spotrebiteľná súčiastka. Vydrží celú životnosť auta bez prasknutia aj napriek veľkej námahe. Teoreticky je možné, že náboj kolesa praskne, ale v tom prípade musel mať chybu materiálu. Na druhej strane, ložisko kolesa je opotrebiteľná súčiastka uložená v strede náboja a spojená s čapom nápravy.
Podľa auta a ložiska kolesa je túto súčiastku potrebné vymeniť každých 50.000 – 80.000 km. Náboj kolesa sa kontroluje pri každej výmene ložísk kolies. Ak sa na náboji nájdu veľké poškodenia, vymení sa aj samotný náboj.
Výmena náboja kolesa
Výzvou v rámci opravy náboja kolesa je jeho vybratie z čapu nápravy, čo si vyžaduje použitie špeciálneho nástroja. Táto oprava je veľmi zriedkavá a nákup potrebného nástroja domov sa vám neoplatí. Výmena náboja kolesa by sa preto mala vykonať v servise.
Poškodený náboj kolesa budete počuť búchaním a klepaním, ktoré sa objaví relatívne náhle. Ak je náboj prasknutý, strata kolesa je veľmi pravdepodobná.
Matica náboja kolesa drží náboj na svojom mieste. Zaistená je pomocou pružinovej dosky, ktorá sa tiež vždy vymieňa. Matica náboja kolesa sa zaskrutkuje veľmi silno. Ak ju nie je možné odskrutkovať, potrebné je použiť zahrievaciu pištoľ Bunsen, až kým matica nepovolí. Prípadne môžete použiť dlhší kľúč pre zväčšenie páky.
Zádržný krúžok na náboji zadných kolies sa pripája k náprave. Odstránenie krúžku bez špeciálnych nástrojov je takmer nemožné.
Ak je náboj kolesa potrebné vymeniť, ložisko kolesa by sa malo vymeniť tiež. Aj keď je úplne nové, potenciálne poškodenie náboja kolesa mohlo ovplyvniť aj ložisko kolesa. Preto sa ložiská kolies málokedy predávajú samostatne, ale nájdete ich v sete. Ložiská kolies a gumové puzdrá nápravy sú často súčasťou týchto setov. Výmena náboja kolesa si vždy vyžaduje rozobratie okolitých prvkov.
Cena za set pre náboj kolesa
Náboj kolesa by sa mal vždy vymeniť za kvalitné komponenty. Niektoré opotrebiteľné prvky, ako napríklad koncový tlmič výfuku, môžete nahradiť lacnou adekvátnou alternatívou. Na druhej strane, náboj kolesa má dôležitú funkciu a v prípade zlyhania to môže viesť k nebezpečným situáciám. Preto by ste nemali šetriť na značke, kvalite ani cene novej súčiastky. Ceny pre kompletný set náboja kolesa sa začínajú na sume 29,90 EUR. Ak chcete kvalitné diely, pripravte sa, že budete musieť investovať dvakrát toľko. Zaručíte si tak bezpečnosť vášho auta inštaláciou vhodnej a kvalitnej súčiastky.