Tyčky stabilizátora pre tvoje auto
Tyč stabilizátora pre Top výrobcovia
- Stabilizačné tyčky SKODA OCTAVIA
- Stabilizačné tyčky VOLKSWAGEN GOLF
- Tyčka stabilizátora VOLKSWAGEN PASSAT
- BMW Rad 3
- Stabilizačné tyčky BMW Rad 5
- Stabilizačné tyčky AUDI A6
- Tyčka stabilizátora SKODA FABIA
- AUDI A4
- Stabilizačné tyčky FORD FOCUS
- Stabilizačné tyčky SKODA SUPERB
- Tyčka stabilizátora OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Stabilizačné tyčky RENAULT MEGANE
- Stabilizačné tyčky MERCEDES-BENZ Trieda E
- Tyčka stabilizátora HONDA CIVIC
- KIA CEE'D
- Stabilizačné tyčky SEAT LEON
- Stabilizačné tyčky MERCEDES-BENZ Trieda C
- Tyčka stabilizátora JEEP GRAND CHEROKEE
- MAZDA 6
Tyčky stabilizátora poškodené? Identifikácia poškodenia • Oprava • Manuál pre výmenu
Vzpera stabilizátora je relatívne nenápadný komponent s veľmi dôležitou funkciou. Prenáša totiž sily kývania z karosérie na stabilizátor. Cieľom avšak nie je kompenzácia týchto síl (úloha zavesenia kolies), ale spojenie pohybov karosérie cez trojuholníkové ramená k zaveseniu kolies.
Poškodená vzpera stabilizátora spôsobí výrazný pokles miery pohodlia jazdy a auto začne „plávať“. Ak to budete ignorovať, možný je vznik rizika a vážnej nehody alebo vznik nebezpečnej situácie na ceste.
Kde je uložená vzpera stabilizátora?
- Vertikálne uložená tyč stabilizátora je priamo za prednými kolesami a uvidíte ju, keď kolesá naplno vytočíte do strany. Podľa výrobcu je táto súčiastka inštalovaná len na prednej náprave alebo na oboch nápravách, avšak nikdy nie len na zadnej náprave. V tejto polohe majú horšiu prístupnosť, pretože zadné kolesá nie je možné riadiť, a komplikuje sa tým inštalácia.
Ako funguje vzpera stabilizátora?
- Najdôležitejšie prvky vzpery stabilizátora sú jej spojenia. Je to preto, lebo vo veľkej miere určujú druh prenosu sily, čo sa môže vykonať priamo cez skrutkové spojenia, vidlicové spojenia alebo nepriamo cez gumové ložiská alebo guľový čap.
- Jeden koniec tyče je spojený s podvozkom (karoséria) a druhý koniec so stabilizátorom. Adekvátne k tomu sa prenáša pohyb podvozku smerom nahor alebo nadol.
Čo sa stane v prípade poškodenia?
- Typickým znakom poškodenia vzpera stabilizátora je klepanie v oblúku v oblasti priamo nad kolesami.
- Zhoršuje sa kvalita riadenia. Auto bude plávať najskôr málo a potom to bude intenzívnejšie, čo budete cítiť hlavne v zákrutách a bude potrebná kompenzácia riadenia.
- Keď je vzpera stabilizátora poškodená, narušená je aj bezpečná jazda a vyhýbanie sa nebezpečným situáciám je náročnejšie kvôli zhoršenej kvalite riadenia.
Možné príčiny:
- Vzpera stabilizátora musí absorbovať veľké ťahové a výtlačné sily a počas jazdy je pod stálou námahou. Hlavným nepriateľom je únava materiálu vplyvom námahy a je to aj najčastejší druh poškodenia.
- Časom stratia aj spojenia svoju pevnosť vplyvom veku a námahy. Môžu sa poškodiť závity skrutiek, gumové ložiská budú pórovité a guľové čapy sa začnú o seba drieť.
Treba zájsť do servisu alebo si túto súčiastku môžem opraviť sám?
- V mnohých autách je svojpomocná výmena vzpery stabilizátora bezproblémová. Nepotrebujete špeciálne nástroje, pretože súčiastku je možné inštalovať len jedným spôsobom a pri tom sa nič nemôže pokaziť. Podľa výrobcu je ale potrebné dodržať uvedený krútiaci moment na upevnenie upevňovacích častí.
Tipy pre výmenu:
- Vpredu je vzpera stabilizátora dostupná pri otočení kolesami. Pre zadnú nápravu je auto potrebné zdvihnúť a odstrániť kolesá.
- Najdôležitejšie je eliminovať záťaž, čo si vyžaduje podpretie trojuholníkového ramena pomocou páky. Iba vtedy je možné odskrutkovať skrutky alebo ich vypáčiť pomocou sochora.
- Aplikácia mazadla alebo vazelíny na gumové ložiská a puzdrá stabilizátora môže uľahčiť proces montáže.
Čo robiť v prípade poškodených gumových ložísk
Často pôsobia gumové ložiská vzpery stabilizátora ako tlmiace prvky. Časom sa na nich avšak vytvoria póry, prasknú a nefungujú správne. Ich samostatná výmena nie je jednoduchá a vo väčšine prípadov sa ani neodporúča, pretože malé trhlinky sú tu často viditeľné, a to platí aj pre profesionálov. Väčšina výrobcov zahrňuje gumové ložiská alebo iné spojovacie prvky do opravných setov pre spojovaciu tyč. Vymeniť ich je potrebné na celej náprave, aby sa predišlo opotrebeniu len na jednej strane.
Akú cenu môžem očakávať
Ak stále nejazdíte na hranici vašich limitov, nemusíte sa báť, že by ste poškodili vzpery stabilizátora. Najviac ich však ovplyvňuje vek. Asi po 200 000 km je potrebné vykonať pravidelnú kontrolu tejto súčiastky. Po 300 000 km nastáva koniec životnosti. Súbor vzpery stabilizátora a príslušných prvkov stojí asi 15 až 50 EUR, a drahšie produkty sľubujú lepšie pohodlie počas jazdy a počas celej životnosti.
Aj relatívne lacné diely, akými sú vzpery stabilizátora, ponúkajú ďalšiu možnosť ako ušetriť. Keď navštívite náš obchod, uvidíte, že pre vás máme mnoho zliav a denných akcií, ktoré ušetria váš rozpočet od nechcených výdajov. Máme rôzne ponuky a rozumné ceny, pomocou ktorých výhodne nakúpite a ešte aj ušetríte.