0

0.00

#

Spojka - autodiely pre všetky značky áut

Vyberte svoje vozidlo

Katalóg s autodielmi pre Spojka prémiovej kvality

Top Spojka autodiely od najlepších výrobcov

  • LuK

Spojka - Informácia o funkcii, oprave a výmene

Spojka je dôležitý komponent, ktorý prenáša silu generovanú motorom do prevodovky. V napnutom stave musí spojka garantovať stály prevod energie, zatiaľ čo v uvoľnenom (oddelenom) stave musí nechať krútiaci moment kompletne motoru. Spojka musí udržať medzi týmito dvomi stavmi jemný a dobre dávkovaný prechod.

Konštrukcia spojky

Spojka pozostáva hlavne zo zotrvačníka a trecieho kotúča, ktorý zostáva voľne na prítlačnom kotúči. Sila zo zotrvačníka je prenášaná na kotúč spojky, ktorý zase prenáša krútiaci moment do motora cez centrálne umiestnené ozubené ústie. Spojka tiež obsahuje káble a rozdeľovací mechanizmus, ktoré je spojený so spojkovým pedálom.

Poruchy spojky

Poškodená spojka je viditeľná prostredníctvom zlého spojenia medzi motorom a prevodovkou. Ak motor produkuje hlasný kvílivý zvuk, ak je spojkový pedál nespojený a ak sa auto pohybuje dopredu šuchtavo, príčinou môže byť veľmi pravdepodobne porucha spojky. Trecí kotúč sa skladá z centrálneho plechu a dvojstranného krytu a je spotrebným tovarom. Kryt je veľmi podobný s brzdovým krytom kotúčových bŕzd a správa sa rovnako v procese starnutia. Vypínacie ložisko spojky je ďalším opotrebovávaným dielom. Je navrhnuté aby zabezpečilo, že prevodový priebojník má hladký doťah do trecieho kotúča. V prípade poruchy sa objavia kvílivé a rachotiace zvuky. Nakoniec môže byť pokazený vychyľovací mechanizmus alebo spojkové káble. Najbežnejšou poruchou v spojke je však opotrebovaný trecí kotúč. Ten sa vymieňa v sade spolu s vypínacím ložiskom spojky. Životný cyklus postupne opotrebovávaného trecieho kotúča je približne 120 000 kilometrov. Opotrebenie trecieho kotúča je veľmi ovplyvnené jazdným štýlom.

Ako sa opravuje spojka

Oprava spojky nie je náročná, je však veľmi drahá. Odporúča sa túto opravu aspoň raz vidieť, predtým ako ju idete vyskúšať samostatne. Základom tejto opravy je odpojenie prevodovky od motora. V závislosti od vozidla je možné, že bude potrebné odpojiť motor. V tom prípade sa odporúča vymeniť aj všetky ostatné komponenty, ktoré pre ich výmenu vyžadujú odpojenie motora (napríklad rozvodový remeň). Pri odpájaní motora a prevodovky musíte z obidvoch vypustiť všetok olej. Toto je príležitosť pre výmenu oleja, ktorý však v prípade prevodovky nie je veľmi lacný. Ak sa dá prevodovka odstrániť bez odpojenia motora, väčšinou je potrebné vyriešiť a odpojiť predné koleso, hnací hriadeľ a guľový kĺb. Tak môžete skontrolovať aj tesnosť a funkčnosť hlavy spojovacej tyče riadenia a manžiet nápravy a v prípade potreby ich vymeniť. Výmena trecieho kotúča vyžaduje špeciálny nástroj, ktorý si môžete vytvoriť jednoducho samostatne: Stredový kolík zarovnáva trecí kotúč v spojke presne v strede. Toto je dôležité, pretože inak by prevodový priebojník nepasoval do novej spojky. Stredový kolík si môžete vyrobiť samostatne pomocou baliacej pásky a tuby alebo drevenej paličky si priemerom interného ozubenia trecieho kotúča: Jednoducho omotajte pásku okolo tuby pod priemerom tuby, ktorá korešponduje s priemerom prítlačnej dosky. Teraz môžete umiestniť trecí kotúč presne od stredu. Táto inštalácia trvá špecialistovi 2 až 3 hodiny. Neskúsení domáci mechanici by mali očakávať, že oprava spojky im zaberie celý deň.

Nájdite všetky diely pre spojku na AutodielyExpert

V našom online obchode nájdete všetky potrebné náhradné diely pre výmenu Vašej spojky. V katalógu na našej webovej adrese nájdete aj širokú škálu vysoko životných prevodových olejov. Ponúkame profesionálne centrovacie nástroje, ktoré veľmi uľahčia opravu Vašej spojky.

TOP produkty v kategórii: